Śniadania dla odchudzających się

Osoby odchudzające się (gubiące niepotrzebne kilogramy) często zapominają o tym, aby dostarczyć do organizmu odpowiednią dawkę węglowodanów oraz witamin. Nierzadko też jedzą zbyt mało i niezdrowo, co w późniejszym czasie odbija się na ich zdrowiu. Dlatego należy dopasować odpowiednią dietę, aby stracić zbędne kilogramy, ale też żeby zachować dotychczasowe zdrowie.

Naukowcy z Wenezueli i Stanów Zjednoczonych udowodnili, że jeśli śniadanie będzie wzbogacone o węglowodany i białka, to lżejsze menu w dalszej części dnia będzie skuteczniejsze oraz bardziej znośne. Badanie przeprowadzono na dwóch grupach kobiet nieaktywnych fizycznie. Jedne z nich spożywały w ciągu dnia tradycyjną, niskokaloryczną dietę do 1000 kcal. Zaś drugie jadły po około 1300 kcal, w tym 600 kcal na pierwszy posiłek. Kobiety z pierwszej grupy po czterech miesiącach zrzuciły średnio po 14 kg, a przez kolejne 4 miesiące przytyły po około 9 kg. Panie z drugiej grupy w pierwszym okresie straciły po 11 kg, a w drugim pożegnały się z 8 kg. Wniosek z tego taki, że jedzenie rano skrobi i białka hamuje uczucie głodu, a do tego organizm lepiej gospodaruje energią. Dodatkowo nie grozi efekt jojo, czego zwykle boją się osoby tracące na wadze.

Dietetycy uważają, że na śniadanie powinno składać się z nawet 35% kalorii, które stanowią dobowe zapotrzebowanie. Wtedy już od samego rana mamy więcej energii, którą wykorzystujemy się w ciągu całego dnia. To pewne, osoby jedzące zdrowe i sycące dania na śniadanie, są bardziej efektywne w pracy.

zielona kawa tabletki

Jakie produkty na zdrowe śniadanie wybrać?

Przede wszystkim powinieneś wybierać warzywa i owoce, nie tylko te świeże, ale również suszone (na przykład w musli). Poza tym możesz wpisać w poranne menu serek wiejski light, albo chudy twarożek na kanapki.

Płatki owsiane – Mają one największą wartość odżywczą i więcej minerałów oraz witamin z grupy B, niż płatki jęczmienne i żytnie.

Musli – Możesz je kupić w sklepie (ale tylko te bez dodatku czekolady, glazury i bez cukru), albo możesz je zrobić samodzielnie w domu (przepis podajemy na końcu artykułu).

Pieczywo chrupkie – Najlepsze jest to z mąki żytniej. Znacznie bogatsze w składniki odżywcze niż chleb razowy.

Co do picia?

Soki owocowe i warzywne – Sklepowe półki się od nich uginają, ale są one rozcieńczone wodą, a do tego są ubogie w witaminy. W domu możesz zrobić taki sok, w którym będzie więcej witamin potrzebnych dla Twojego organizmu. Możesz go wykonać dzień wcześniej i wstawić do lodówki, w ten sposób się nie zepsuje.

Kawa zielona – Zdecydowanie zdrowsza od czarnej kawy. Ta kawa jest silnym przeciwutleniaczem i ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz przeciwgrzybicze. Przyśpiesza spalanie tłuszczu, metabolizm, a także opóźnia proces starzenia się. Zaleca się wypijanie 2 filiżanek kawy zielonej dziennie.

Woda – Wybieraj zwykłą, czystą wodę. Smakowe wody zwykle w składzie mają dużą ilość cukru, który nie jest korzystny dla osób wyszczuplających się.

Które produkty odrzucić z menu śniadaniowego?

Białe pieczywo – Nie zawiera żadnych wartości odżywczych, tylko same puste kalorie.

Napoje słodzone i gazowane – Zawierają benzoesan sodu. Słodzone są aspartamem, który jest bardzo szkodliwy dla Naszego organizmu.

Serki homogenizowane i desery jogurtowe – Rozdrobnione cząsteczki tłuszczu (które tworzą się podczas homogenizacji) przenikają do krwi i omijają proces trawienia.

Gorąca czekolada – Jest idealna na zimne popołudnia, ale niekoniecznie już taka zdrowa. Wyjątkowo kaloryczna.

Ciastka z cukierni – Zawierają konserwanty i spulchniacze. Zdecydowanie lepsze będą te, które zrobisz sam w domu.

Słodkie płatki do mleka – Mają mało błonnika, za to dużo cukru, sodu, a nawet i tłuszcz. W 100 g tego produktu jest aż 400 kcal. Zamień je na płatki kukurydziane.

Ser żółty – Podwyższa zawartość cholesterolu we krwi i jest wysokokaloryczny. Zawarta w nim tyramina może wywołać bóle głowy.

Przepisy na zdrowe śniadania:

Musli z jabłkiem i jogurtem:

Składniki na 1 porcję:

– 20 g płatków owsianych

– 1/2 łyżeczki pistacji

– 1/2 jabłka

– 50 g chudego jogurtu

– 1/2 gałązki mięty

Na suchej patelni upraż płatki, a następnie przesyp je do miseczki. Jabłko pokrój w plasterki, dodaj do płatków razem z jogurtem. Pistacje posiekaj i dorzuć razem z pokrojonymi w paseczki listkami mięty.

Koktajl z truskawek i banana:

Składniki:

– 300 g truskawek

– 1 banan

– 1 łyżeczka siemienia lnianego

– 100 g jogurtu naturalnego

Truskawki z bananem zmiksuj w blenderze. Uzupełnij o siemię lniane i jogurt, wymieszaj do połączenia.

Omlet ze szczypiorkiem i pomidorem:

Składniki:

– 3 jajka

– szczypta soli

– 3 łyżki mąki pszennej

– 1 czubata łyżka posiekanego szczypiorku

– 1/2 pomidora (lub 3 pomidorki koktajlowe)

Oddziel białka od żółtek. Białka z solą ubij na sztywną pianę, pod koniec dodaj pojedynczo żółtka, ciągle ubijając. Mąkę przesiej i dosyp do masy jajecznej, wymieszaj łyżką. Dorzuć posiekany szczypiorek oraz pokrojonego w kostkę pomidora, wymieszaj. Smaż na rozgrzanym oleju na złoty kolor z obu stron.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *