Odchudzanie u kobiet: Hormony

Hormony

Z poprzedniego artykułu dowiedziałaś się, dlaczego kobiety, z przyczyn niezależnych od hormonów, mogą mieć trudności z odchudzaniem się. Po przeczytaniu poniższego tekstu, będziesz wiedziała, jak działa estrogen i jaki ma wpływ na przybieranie na wadze.

Kobiety, estrogen i utrata wagi

Estrogen to hormon, który odgrywa dużą rolę w utrzymaniu prawidłowej wagi. Jeśli jest na odpowiednim poziomie, czyli ani nie masz go za dużo, ani za mało, nie powinnaś mieć problemów ze skutecznym odchudzaniem się.

zielona kawa tabletki

Dlaczego estrogen jest ważny?

Odpowiedni poziom estrogenu przyczynia się do dobrego funkcjonowania organizmu. Daje też sygnał, że wokół jest odpowiednia ilość jedzenia, którego na pewno nie zabraknie. Jak myślisz, kiedy łatwiej będzie Ci zgubić zbędne kilogramy: kiedy Twój organizm będzie miał wystarczającą ilość pożywienia, czy kiedy będzie spodziewał się zagrożenia głodem?

U kobiet w okresie przed menopauzą estrogen zawiaduje odpowiednią „dystrybucją” tłuszczu, tzn. umieszcza go raczej pod skórą i nie pozwala na otłuszczanie organów. Może, kiedy próbujesz pozbyć się oponki, nie jest to zbyt pocieszające, ale lepiej mieć widoczną fałdkę na brzuchu niż tłuszcz nagromadzony wokół organów wewnętrznych.

Jak działa estrogen?

Działanie estrogenu jest dość trudne do zrozumienia i nie można tylko powiedzieć, że jest to hormon, przez który łatwiej się tyje i trudniej gubi zbędne kilogramy. Estrogen ma skomplikowany związek z tkanką tłuszczową. Tłuszcz zgromadzony na biodrach lub brzuchu nie jest tylko zapasem energii na przyszłość. W rzeczywistości, tkanka tłuszczowa jest bardzo aktywnym elementem układu hormonalnego i jednym z jej najważniejszych zadań jest produkcja estrogenu. Tkanka tłuszczowa zawiera enzym o nazwie aromataza, który przekształca testosteron w estrogen (estrogen produkowany jest też w innych miejscach, oczywiście w jajnikach). Oznacza to, że im więcej masz tłuszczu, tym więcej estrogenu produkuje Twój organizm. A im więcej estrogenu, tym więcej tłuszczu. Wysoki poziom estrogenu może negatywnie wpływać na funkcjonowanie tarczycy i powodować spowolnienie metabolizmu, a tym samym tycie. Jeśli nadmiar estrogenu pochodzi z otyłości, Twój organizm wpada w błędne koło (jesteś otyła, ponieważ masz problemy z tarczycą, a masz problemy z tarczycą, ponieważ jesteś otyła). Wysoki poziom estrogenu to również trudności z utlenianiem tłuszczów (wykorzystywaniem ich jako energii).

Ewolucyjne uwarunkowania

Procesy związane z wyższym poziomem estrogenu są wytłumaczalne ewolucyjnie. W okresie dojrzewania występuje wyższy poziom estrogenu, ponieważ organizm musi zgromadzić tłuszcz (czyli energię) potrzebny mu na wypadek, gdybyś miała być w ciąży. A w trakcie pierwszych miesięcy ciąży, organizm znowu potrzebuje więcej tłuszczu, żeby przygotować się na wyzwanie, jakim będzie poród. Twój organizm nie przestawił się jednak jeszcze na działanie w XXI wieku – wciąż myśli, że musi utrzymać Cię przy życiu i zachować Twoją płodność w obliczu zagrożenia głodem. Dawniej, gromadzenie tłuszczu przez organizm miało ogromny sens, ponieważ decydowało o życiu i śmierci i rodzeniu się nowych pokoleń.

Niestety, w dzisiejszych czasach, kiedy wszystkiego jest pod dostatkiem, łatwo przesadzić z jedzeniem i zacząć przybierać na wadze.

Dlatego, jeśli masz trudności z chudnięciem i pojawiają się u Ciebie choroby hormonalne (np. nieregularne miesiączki lub ich zatrzymanie, bezpłodność) powinnaś skonsultować się z lekarzem endokrynologiem. Zbada poziom estrogenu i zleci odpowiednie leczenie.

W oczekiwaniu na badania, możesz jednak sama zacząć sobie pomagać. Wprowadź do diety większą ilość błonnika, zacznij jeść mniej węglowodanów i spożywaj więcej białka (niech będą to produkty z niskim indeksem glikemicznym).

Pamiętaj jednak, żeby zawsze skonsultować się z lekarzem, a nie poszukiwać rozwiązań i skutecznych diet w internecie.

 Autor tekstu: Marta Zych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *