7 sposobów na skuteczne odchudzanie

sposoby_na_odchudzanie

Przejście na konkretną dietę (np. dietę białkową, Atkinsa, opartą o jedzenie owoców lub warzyw) najczęściej wiąże się z wieloma wyrzeczeniami. Jedzenie dużo mniejszych ilości niż zwykle i spożywanie tylko wybranych produktów może spowodować, że będziesz czuła się niekomfortowo i bardzo trudno będzie Ci się trzymać swojego planu. Dietetycy są zdania, że ograniczenie spożycia kalorii w ciągu dnia, może być naprawdę niewielkie, żeby już po pewnym czasie zaobserwować różnicę i zacząć chudnąć. Przekonasz się, że z czasem sama zaczniesz zmniejszać ilość jedzenia i zwracać uwagę na zdrowsze wybory. Na początku przyda Ci się jednak kilka prostych sposobów, które pomogą Ci poradzić sobie z nadmiernym jedzeniem.

1. Jedz jabłko przed każdym posiłkiem

Zanim do mózgu dotrze sygnał, że jesteś najedzona, musi minąć 20 minut. Kiedy czekasz na posiłek, a zaczynasz odczuwać głód, sięgnij po jabłko. Jedno średniej wielkości jabłko to ok. 100 kcal, witamina C i błonnik. Jeśli zjesz je 20 minut przed posiłkiem, poczujesz się już lekko najedzona i na talerz nałożysz sobie znacznie mniej, niż gdybyś była bardzo głodna.

zielona kawa tabletki

2. Nie pij kalorii

Kalorie to nie tylko jedzenie. Jeśli oprócz wody (niesłodzonej herbaty i kawy) pijesz też inne napoje, może się to przyczyniać do przybierania na wadze.

Pomyśl, że:

  • 200 ml soku pomarańczowego na dobry początek dnia to 92 kcal,
  • filiżanka czarnej kawy ze śmietanką i dwiema łyżeczkami cukru to ok. 60 kcal
  • średniej wielkości caffe latte w drodze do pracy to kolejne 250 kcal
  • energy drink na pobudzenie – 110 kcal
  • duży napój gazowany – ok. 300 kcal
  • piwo lub kieliszek wina do obiadu – 150 kcal

Pod koniec dnia okazuje się, że spożyłaś ponad 1000 kcal tylko w samych napojach. Oprócz tego, słodkie napoje powodują wzrost apetytu i sprawiają, że zjadasz znacznie więcej podczas posiłków, spożywanych po wypiciu czegoś słodkiego.

Jeśli jesteś na diecie i pijesz dużo kalorycznych napoi, Twój dzienny limit kaloryczny jest już wyczerpany. Przerzuć się więc na wodę i zapomnij o wymyślnych słodkich kawach i herbatach. Zrezygnuj też z picia napojów gazowanych.

3. Pij wodę

Woda sprawia, że czujesz się napełniona. Czasami potrzeba zjedzenia czegoś apetycznego (głównie słodkiego) spowodowana jest odwodnieniem organizmu. Po wypiciu szklanki wody, ochota na sięgnięcie po smakołyk przechodzi. Pij 8 szklanek dziennie, ponieważ nie tylko będziesz odpowiednio nawodniona, ale także przyspieszysz swój metabolizm.

4. Wyklucz z diety produkty z białej mąki

Produkty z białej mąki są ubogie w błonnik, ponieważ ziarno, z którego są wytwarzane, jest już zupełnie oczyszczone. Takie produkty jak chleb, makarony, ciastka, krakersy, słone przekąski nie mają zbyt wielu wartości odżywczych, a jedynie przyczyniają się do nadmiernego tycia. Ogranicz spożycie węglowodanów prostych. Jedzenie ich w ograniczonych ilościach nie jest złe, ale niestety trudno powstrzymać się przed objadaniem się nimi, ponieważ smakują najczęściej bardzo dobrze. Wprowadź do swojej diety produkty z węglowodanów złożonych, ponieważ dzięki nim będziesz dłużej czuła się najedzona i nie będziesz miała pokusy sięgania po częste przekąski.

5. Wybieraj chude produkty białkowe

Mięso, ryby, fasola, nabiał są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Trzeba je jeść, żeby dieta była zbilansowana, a organizm miał energię. Choć mają więcej kalorii niż owoce i warzywa, to nie można się ich bać. Jeśli zjesz produkt zawierający białko, dłużej pozostaniesz najedzona. Twój organizm będzie je też dłużej trawił i zużyje więcej kalorii, niż gdyby trawił warzywa czy owoce. Wybieraj jednak chude mięso (głównie drób), chudą wołowinę i cielęcinę.

6. Jedz więcej warzyw

Warzyw powinnaś jeść jak najwięcej. Te, zawierające małe ilości skrobi i bez dodatkowego dressingu, są dopuszczalne w każdej ilości. Wybieraj świeże warzywa, a nie mrożone czy z puszki, ponieważ mogą mieć dodatek soli (zbyt dużo soli powoduje nadciśnienie). W każdym posiłku, połowę talerza powinny stanowić warzywa. Nie tylko pomogą Ci w odchudzaniu, ale też dostarczą wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

7. Ćwicz kilka razy w tygodniu

Sama dieta nie zawsze jest wystarczająca. Do sukcesu w odchudzaniu potrzebne są też ćwiczenia. Powinnaś ćwiczyć co najmniej 150 minut tygodniowo (umiarkowane ćwiczenia aerobowe), a jeśli zależy Ci na szybszych efektach w odchudzaniu – nawet 300 minut tygodniowo, czyli 30 minut przez 6 dni w tygodniu.

Autor tekstu: Marta Zych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *